«Φρένο» στις αναθέσεις μαθημάτων Δικαίωση για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων από το ΣτΕ


Δημοσίευση: 26 Ιουλ. 2017, 20:32

Αθήνα

Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε γνωστή την απόφασή του σχετικά με την προσφυγή εκατοντάδων εκπαιδευτικών που ζητούσαν να μπει ένα «φρένο» στις αναθέσεις των μαθημάτων ειδικοτήτων στο δημοτικό σε εκπαιδευτικούς που δεν ανήκουν στις συγκεκριμένες ειδικότητες, θέτοντας νέα δεδομένα για την ερχόμενη σχολική χρονιά.

Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, η οποία εκδόθηκε και αναμένεται να καθαρογραφεί, κρίθηκε ότι τα μαθήματα ειδικοτήτων (Θεατρική Αγωγή, Εικαστικά, Μουσική, Γυμναστική, Πληροφορική), μόνο «κατ εξαίρεση και εκτάκτως» θα μπορούν να ανατίθενται σε άλλους εκπαιδευτικούς.

Αναλυτικότερα, το ΣτΕ με τις υπ’ αριθμ. 1858, 1859 και 1860/2017 αποφάσεις του, έκρινε ότι τα μαθήματα ειδικοτήτων επιβάλλεται με βάση το νόμο και το Σύνταγμα να ανατίθενται ως κανόνας μόνο σε εκπαιδευτικούς αντιστοίχων ειδικοτήτων. Μόνο κατ’ εξαίρεση και εκτάκτως, μπορεί το εκάστοτε ειδικό μάθημα να γίνει ανάθεση σε δασκάλους (ΠΕ70). Και αυτό, σύμφωνα με τον δικηγόρο των προσφευγόντων, Ηλία Κολλύρη, θα μπορεί να συμβεί υπό «δύο αυστηρές ουσιαστικές προϋποθέσεις». Εφ’ όσον δεν υπάρχει στη σχολική μονάδα διαθέσιμος ειδικός εκπαιδευτικός, και εφ’ όσον διαπιστώνεται κατά περίπτωση ότι κάθε συγκεκριμένος δάσκαλος έχει επαρκή γνώση, όχι αυθαίρετα και επιπόλαια, αλλά αποδεδειγμένα με βάση τις ακαδημαϊκές του σπουδές.

Μάλιστα, όπως πληροφόρησε ο κ. Κολλύρης, το Ανώτατο Ακυρωτικό έταξε ως περαιτέρω δεσμευτική διαδικαστική προϋπόθεση, τη σύνταξη ειδικά αιτιολογημένης κρίσης (διοικητικής πράξης) περί συνδρομής των ως άνω ουσιαστικών προϋποθέσεων, προφανώς ως εχέγγυο τήρησης της ουσίας της απόφασής του.

«Ουσιαστικά, το ΣτΕ επιβεβαίωσε την παράλειψη της μερικώς προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης περί Ολοημέρου, η οποία παρανόμως δεν είχε συμπεριλάβει στο κείμενό της τον αντίστοιχο περιορισμό που είχε θέσει το ίδιο το ΙΕΠ», σχολίασε ο κ. Κολλύρης και επεσήμανε ότι παραμένει «κρίσιμο» το ότι «δικαστήριο διέσωσε την οριακή συνταγματικότητα της επίμαχης υπουργικής απόφασης με το να οριοθετήσει για τον σκοπό αυτό ακριβώς με τον πλέον αδιάστικτο και σαφή τρόπο το πώς επιβάλλεται να κινηθεί το υπουργείο κατά την ανάθεση μαθημάτων για το επόμενο σχολικό έτος».

«Θεωρούμε αυτονόητο ότι το υπουργείο θα εκδώσει κατά χρηστή διοίκηση εγκαίρως συναφή εφαρμοστική εγκύκλιο για την πλήρη εκτέλεση του γράμματος και πνεύματος της απόφασης του ΣτΕ, ως εξάλλου έχει σχετική αυτοτελή, σαφή και προσωπική νομική υποχρέωση, κάθε αρμόδιο διοικητικό όργανο, τόσο σε κεντρικό όσο και σε αποκεντρωμένο επίπεδο», κατέληξε ο κ. Κολλύρης.

«Η απόφαση του ΣτΕ είναι για εμάς ανακούφιση έπειτα από μήνες αδιάκοπης προσπάθειας και διαρκών κινητοποιήσεων, ώστε να πάψει η αυθαιρεσία στο καθεστώς των αναθέσεων των μαθημάτων ειδικοτήτων» δήλωσε σχετικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαράια Γαλιατσάτου, έφορος Δημοσίων Σχέσεων του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων.

«Η απόφαση θέτει δεσμευτικές προϋποθέσεις που οφείλει να ακολουθήσει η διοίκηση σε κάθε της βαθμίδα, ενώ οι ακαδημαϊκές σπουδές που θέτει ως προαπαιτούμενο θωρακίζουν τους εκπαιδευτικούς ειδικότητας» πρόσθεσε η κ. Γαλιατσάτου και συνέχισε «βάσει αυτών των νέων δεδομένων αναμένουμε και τη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου και θεωρούμε αυτονόητη την εναρμόνισή της με την κρίση του Ανώτατου Δικαστηρίου. Οφείλει να καταστεί σαφής η πρόταξη των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στη διδασκαλία των αντίστοιχων μαθημάτων και να πιστοποιείται με αιτιολογημένη διοικητική πράξη η επάρκεια των εκπαιδευτικών που καλούνται να τα διδάξουν».

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ